Pasientskade

Pasientskade

Blir du påført skade i forbindelse med behandling i helsevesenet vil du som hovedregel ha krav på erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Vi er spesialister som bistår deg ved pasientskader og hjelper deg med riktig erstatning. Du får dekket dine advokatutgifter ved godkjent pasientskade.

Krav på erstatning?

For at du skal ha krav på erstatning, må du påvise at skaden skyldes en svikt i behandlingen, diagnostiseringen, undersøkelsen eller oppfølgingen etterpå. I tillegg må behandlingssvikten ha forårsaket skaden. For det tredje må du være påført et tap som følge av pasientskaden.

Unntaksvis kan man få erstatning uten at det er påvist svikt, f. eks hvis skaden er svært stor eller uventet.

Aktuelle erstatningsposter

  • ménerstatning
  • påførte og fremtidige utgifter
  • påført og fremtidig inntektstap
  • påført og fremtidig hjemmearbeidstap
  • tap av pensjon
  • tap av forsørger ved dødsfall
  • skatteulempeerstatning

Viktige tips ved pasientskade

– Meld skaden så snart som mulig
Etter pasientskade er det viktig å fylle ut skademeldingsskjema og sende dette inn til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Skaden meldes på eget skjema som du finner på hjemmesiden til NPE, www.npe.no. NPE vurderer først ansvarsspørsmålet, hvor de utreder saken, herunder innhenter relevant dokumentasjon som for eksempel journal og uttalelse fra behandlingsstedet. Dersom NPE kommer til at du er påført en pasientskade, vil du få dekket dine advokatutgifter i forbindelse med erstatningsutmålingen.

Kontakt lege så raskt som mulig
For å sannsynliggjøre årsakssammenhengen mellom behandlingssvikten og skaden, er det viktig at skaden journalføres så presist som mulig og så snart som mulig etter at behandlingsskaden har inntruffet. Dersom plagene først manifesterer seg på et senere tidspunkt, er det viktig å oppsøke lege så fort som mulig for å få dokumentert skaden.

– Sørg for å oppsøke lege jevnlig etter skaden
Du må kunne dokumentere skadens omfang, og at den er av varig karakter. Dette dokumenteres best gjennom journal fra fastlege, sykehus, fysioterapeut, kiropraktor eller lignende. Det er derfor viktig at du jevnlig oppsøker lege slik at dine plager blir dokumentert.

– Ta vare på kvitteringer for utgifter
Du skal ha erstattet dine påførte utgifter til egenandeler, behandlinger, medisiner etc. Det er derfor viktig å ta vare på samtlige kvitteringer for utlegg. Husk at utgifter til nødvendig hjelp i hjemmet som følge av skaden også kan kreves erstattet av selskapet. Det gis kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil. Renter beregnes ved påkrav så det er lurt å fremme dekning av utgifter jevnlig.

– Bruk av medisinsk spesialist
Når NPE har innhentet relevante journaler, uttalelser ol., vil saken bli vurdert av en medisinsk spesialist. NPE har egne rådgivende leger som er spesialister innenfor ulike medisinske områder. Spesialistene vil vurdere om det foreligger behandlingssvikt, om det er medisinsk årsakssammenheng mellom svikten og skaden, samt graden av varig medisinsk invaliditet og uførhet. Spesialisterklæringen har som oftest stor betydning for sakens utfall. Erklæringen vil også være et vesentlig dokument ved en eventuell rettslig prøving av erstatningssaken for domstolen.

– Erstatningsoppgjøret
Når NPE har erkjent ansvar for pasientskaden, vil du få et erstatningstilbud. Det er da viktig at du får bistand fra en spesialist for å kunne vurdere tilbudet og fremme egne erstatningskrav.

Vedtaket fra NPE kan påklages til Helseklage. Avgjørelsen fra Helseklage kan bringes inn for domstolen.

– Foreldelsesfrister
Du må melde pasientskaden til NPE så tidlig som mulig. Foreldelse avbrytes ved at kravet meldes til NPE.

Foreldelsesfristen for krav på erstatning etter pasientskade er 3 år fra den dagen du fikk eller burde skaffet deg nødvendig kunnskap om skaden/tapet og den ansvarlige. For at fristen skal begynne å løpe, må du ha hatt kunnskap om at det foreligger en skade som har ledet til et økonomisk tap og/eller varig medisinsk invaliditet, samt kunnskap om den ansvarlige.

– Andre forsikringsdekninger
Det er viktig å få gjennomgått samtlige forsikringer som du har for å få avklart evt. erstatningsutbetalinger. Kanskje har du selv eller arbeidsgiver tegnet uføreforsikringer, sykdomsforsikringer ol. Det er svært viktig at man melder pasientskaden til samtlige aktuelle forsikringsselskap, da det som regel er en meldefrist på 1 år. Hvis skaden ikke meldes innen fristen, kan kravet gå tap.

Lenker:

solberg sandtrø logosymbol

Advokat Solberg Sandtrø og Vinjum:

Hege Solberg Sandtrø og Benedikte Vinjum har mange års erfaring som advokater.

Med spesialkompetanse innen personskade, håndterer de saker over hele landet. De vil ivareta dine rettigheter og sørge for at du får et riktig erstatningsoppgjør.

Vårt advokatkontor er i Moss.

advokatforeningen
personskadeadvokater

Advokatene

Hege Solberg Sandtrø og Benedikte Vinjum er begge advokater med spesialkompetanse innen personskade.

Vi har tilsammen over 40 års erfaring med et bredt utvalg saker. Vi bistår klienter i hele Norge, men har flest klienter og saker på Østlandet. Om du lurer på hvilke rettigheter du har med din sak – ta gjerne kontakt. Vi vil hjelpe deg og ivareta dine rettigheter, samt sørge for at du får et best mulig erstatningsoppgjør.

Personskadeadvokatene

Det lønner seg å ta kontakt så tidlig som mulig slik at du er sikret en profesjonell og riktig behandling av din skadesak overfor forsikringsselskapet.

Vanlige spørsmål

Hvis du er skadet i trafikken eller i jobb så blir dine advokatutgifter i hovedsak betalt av forsikringsselskapet.

Ved å kontakte advokat med spesialkompetanse innen erstatnings-og forsikringsrett. Disse sakene forutsetter at man har betydelig erfaring både innen medisin og rettsregler.

Du har krav på å få erstattet dine merutgifter, herunder advokatutgifter, inntektstap og annen økonomisk tap og eventuelt også ménerstatning under bilens ansvarsforsikring. Her er det viktig at du oppsøker lege eller behandler for å dokumentere dine skader.

Du kan ha krav på ménerstatning, tap av inntekt, dekning av utgifter og hjemmearbeidstap.

Du må sørge for å melde yrkesskaden til NAV og yrkesskadeforsikringsselskapet. Vi kan hjelpe deg med dette og bistå deg i den videre prosessen med NAV og forsikringsselskapet. Det er også viktig å få dokumentert skadene dine hos lege umiddelbart etter ulykken. Ved godkjent yrkesskade dekker forsikringsselskapet dine advokatutgifter.

Du kan melde skaden din til Yrkesskadeforsikringsforeningen https://www.yff.no

Her er det viktig å sjekke ut alle type ulykkesforsikringer du måtte ha, både privat, gjennom arbeidsgiver, fagforening, gjennom ektefelle/samboer etc. Vi hjelper deg og finner ut hvilke forsikringsdekninger som kan komme til anvendelse i din konkrete sak. Aktuelle dekninger kan være utbetaling ved varig medisinsk invaliditet, utgifter og tap av inntekt.

Ofte er det inkludert ulykkesdekning under ditt medlemskap. Det er viktig å melde en skade før det har gått ett år og melding må skje til forsikringsselskapet som har dekningen for medlemmene.

Du kan ha krav på erstatning for tap av forsørger ved trafikkulykke, yrkesskade eller pasientskade. Dette forutsetter at du faktisk ble forsørget av avdøde. Du kan også få forsikringsutbetaling gjennom andre dekninger.

Hvis du har en sykdom som skyldes skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet kan du ha krav på erstatning slik som ved reglene for yrkesskade. Sykdommen må være omfattet av Forskrift om yrkessykdommer.

Hos oss kan du få
30 minutter gratis konsultasjon!

Med spesialkompetanse innen personsakade sikrer vi deg en profesjonell og riktig behandling av din skadesak.

  • +47 97 50 67 50